Приеха на първо четене три важни законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата

Парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление прие на първо четене три законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата. Директорът на "Националното тол управление" инж. Олег Асенов представи днес законопроекта, внесен от Министерския съвет на 24 март 2025 г.
С проектопромените се предлага въвеждането на еднодневни винетки за леки автомобили до 3,5 тона, които ползват републиканската пътна мрежа. Проектът за промяна на Закона за пътищата въвежда и европейските изисквания за еконорми при определяне на цената на толтаксите за камиони.
Целта на въвеждането на еднодневните винетки е да се облекчат максимално водачите, на които се налага да ползват републиканските пътища само в рамките на 24 часа. До момента те могат да купят уикенд, седмична, месечна, тримесечна и годишна винетка. Предложеното изменение по отношение на въвеждането на еднодневната винетна такса ще влезе в сила в 6-месечен срок от обнародването на ЗИД на Закона за пътищата в "Държавен вестник", с оглед необходимостта от извършване на доработка на функционалностите на тол системата. Допълнително ще се определи и цената на еднодневната винетка, посочват вносителите му.
Предвидени са промени и в методиката за определяне на тол таксите, които заплащат тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона. Съгласно изискванията на европейската директива се предлага задължително диференциране на таксите за ползване на пътищата според техните екологични характеристики. Така цената на тол таксата за километър ще се определя не само според категорията и броя оси на автомобила и класа емисии EURO, но и в зависимост от класа емисии на СО2 на превозното средство. Директивата предвижда чрез финансови стимули с облекчени ставки или премии да се насърчи преминаването към по-модерни, по-екологични и нисковъглеродни превозни средства, а най-старите и замърсяващи камиони с най-ниски еврокатегории ще плащат по-скъпи тол такси. Приходите от по-високите такси за замърсяващите превозни средства допълнително могат да се използват за инвестиции в нисковъглеродна транспортна инфраструктура, енергийна ефективност в транспорта и мерки за декарбонизация на сектора.
В шестмесечен срок от влизането на закона в сила се предвижда да бъде извършено изменение в Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа.
С проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за пътищата се въвеждат и други понятия, свързани с пътищата и таксите за тяхното ползване.
Николай Нанков (ПГ на ГЕРБ-СДС) представи законопроекта, внесен от него и група народни представители на 26 март 2025 г. С предложения проект е регламентирана правната възможност за лицето, събиращо пътни такси, в случай че върху дължимата пътна такса се начисляват данъци, мита или други такси, да изиска доставчиците на услуги за пътно таксуване да издават на ползвателя на услугата фактура от негово име и за негова сметка.
Друго предложение предвижда и Агенция "Митници" да има достъп до регистрираните преминавания на пътни превозни средства и снимков материал от Електронната система за събиране на тол такси. Сега такъв достъп е предвиден само за Националната агенция за приходите. Основна цел на предложените изменения и допълнения е осъществяване на съдействие и обмен на информация между Агенция "Пътна инфраструктура" и административните структури на Министерство на финансите - НАП и Агенция "Митници", посочват вносителите му. По този начин ще се постигне търсеният ефект - от една страна свързан с използването на информационни и комуникационни технологии за подобряване на контролните функции и контрол при анализ на риска, а от друга страна - водещ до оптимизиране и ускоряване на контролните процеси върху стоките с висок фискален риск, чийто превоз започва от територията на друга държава членка на ЕС, и завършва на територията на страната, но при задължителното спазване на всички гаранции за защита на правата на гражданите.
Законопроектът предвижда също в едномесечен срок от влизането му в сила да бъдат направени изменения в Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние.
Приет на първо четене беше и Законопроектът за допълнение на Закона за пътищата, внесен от народния представител Божидар Божанов от ПГ на ПП-ДБ на 31 март.
Предложенията са свързани със защитата на личните данни в системите на Агенция "Пътна инфраструктура", обясни Божанов. Със законопроекта се предлага стриктно регламентиране на съхранението и достъпа до тези данни, като се въвеждат четири ключови изисквания: одитна следа при всеки достъп, с посочване на основание и длъжностно лице, осъществило достъпа; задължително уведомяване на собственика на пътното превозно средство, че за него са искани данни. Уведомяването не следва да се прави веднага, когато това би попречило на евентуално разследване; ограничаване на периода на съхранение на регистрационните номера; съхраняване на регистрационните номера в криптографски трансформиран вид, например по начина, по който се съхраняват пароли, което представлява допълнителна защита срещу масово разкриване при евентуално изтичане на базата данни.
БТА
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/politika/prieha-na-parvo-chetene-tri-va/